Hur ökar vi elevernas lästid utan att det tar för mycket tid av annan undervisning och hur arbetar vi kulturskapande för att gynna goda läsvanor? Här ger Åsa Lundholm sina bästa tips för hur skolan kan främja läsning hos alla elever, även de med svenska som andraspråk.
För dig som vill:
- Skapa en grundläggande förståelse för hur man kan främja läsning och läsförståelse hos elever med svenska som andraspråk
- Få metoder och tekniker för att anpassa läsinlärningen för elever med svenska som andraspråk
- Ta del av praktiska exempel för att synliggöra läsning på elevernas olika modersmål eller starkaste språk
- Identifiera och möta behoven hos elever med språkliga utmaningar när det gäller läsning
Avsnitt:
Presentation:
Lär känna utbildaren och få bakgrund, upplägg och syfte med utbildningen
Avsnitt 1: Att organisera för en läsande skola:
I detta avsnitt tittar vi närmare på hur man kan få skolans strategiska läsfrämjande arbete att genomsyra hela skolans verksamhet. En skolas läsfrämjande arbete är av stor betydelse för elevers möjlighet att utveckla ett rikt språk och en stark läsförmåga.
Avsnitt 2: Att skapa en stark och medveten läskultur:
I detta avsnitt går vi igenom hur man kan skapa en stark och medveten läskultur genom olika former av kartläggningar av nuläge, exempel på gemensamma aktiviteter och nyttjande av läsarförebilder samt synliggörande av läsning.
Avsnitt 3: Stöttning, språkutvecklande arbetssätt och transspråkande:
I detta avsnitt tittar vi på hur du som skolbibliotekarie eller bibliotekspedagog kan främja läs- och språkutvecklingen hos elever med svenska som andraspråk genom stöttning, språkutvecklande arbetssätt och transspråkande.
Avsnitt 4: Att bygga ett relevant bestånd:
Varje skolbibliotek behöver ett väl genomtänkt, aktuellt och relevant bestånd. Men det är särskilt viktigt att man har ett medvetet förhållningssätt om man har många elever med svenska som andraspråk. Beståndet är ett viktigt verktyg för att stärka läskulturen och verka läsfrämjande. I det sista avsnittet i den här utbildningen ska vi gå igenom hur man kan tänka för att skapa ett anpassat bestånd.
Alla avsnitt följs av ett kortare kunskapstest, en läslista med extramaterial och länkar till allt studiematerial kopplat till respektive avsnitt. Utbildningen avslutas med ett intyg.
Målgrupp för utbildningen: Skolbibliotekspersonal och pedagoger som arbetar läsfrämjande med barn som har svenska som andraspråk