har lagts i varukorgen Gå till varukorgen
Denna utbildningen finns redan i varukorgen och kan inte läggas till fler gånger.

Att skapa en läsande gemenskap i årskurs F-3

Upptäck hur du kan skapa en engagerande läsförståelseundervisning som inspirerar alla elever, stärker gemenskapen och bygger en levande läskultur – med konkreta metoder och aktuella boktips!

Smakprov

I denna utbildning berättar utbildarna hur man med högre medvetenhet och några enkla arbetssätt och metoder kan skapa en stimulerande och rolig läsförståelseundervisning som gagnar alla elever. De beskriver också hur man kan använda den gemensamma läsningen som det nav man planerar all annan undervisning kring. De tar avstamp både i läroplanen för förskoleklass och läroplanen för åk 1-3. Liknande arbetssätt fungerar även uppåt i åldrarna.  

 

För dig som vill: 

  • Få inspiration till nya arbetssätt för att få dina elever att bli mer intresserade av den gemensamma läsningen.
  • Skapa ett “vi” genom läsning.
  • Få tips på bra och aktuella böcker som ni kan läsa och bearbeta tillsammans.
  • Få ökad kunskap om olika sätt att stötta elever så alla blir en del av en läsande gemenskap.
  • Få ökad förståelse för hur du och dina kollegor tillsammans kan stärka skolans läskultur.

 

Avsnitt och innehåll

Avsnitt: Presentation och inledning

Lär känna utbildarna och få bakgrund, upplägg och innehållet av utbildningen presenterat. Vem utbildningen vänder sig till och vad som kommer att tas upp i de följande avsnitten.

 

Avsnitt 1: Den gemensamma läsningen som nav i undervisningen – introduktion och teoretiskt avstamp

Det här avsnittet är en introduktion till utbildningen och ett tydliggörande av teoretiskt avstamp Även läsundervisningens två ben kommer lyftas.

 

Avsnitt 2: Att närma sig en bok bit för bit

I det här avsnittet kommer du få exempel på hur du tillsammans med dina elever kan packa upp en bok långsamt och stanna länge i boken. Det är ett arbetssätt som skapar delaktighet och engagemang hos elever.

 

Avsnitt 3: Medvetna textval och en bred repertoar

I det tredje avsnittet ligger fokus på hur du kan tänka när du väljer vilka texter du arbetar med i undervisningen.

 

Avsnitt 4: Stärkt läskultur

Det fjärde avsnittet handlar om hur du kan bygga en medveten och stark läskultur på din skola.

 

Avsnitt 5: Olika former av stöttning, transspråkande och estetiska lärprocesser

Detta avsnitt handlar om olika former av stöttning men även om hur läsningen är en viktig del av elevernas språkutveckling, och hur pedagogerna kan låta eleverna använda alla sina språk som en resurs genom transspråkande förhållningssätt.

 

Målgrupp för utbildningen: Lärare i F-3 och skolbibliotekarier.

 

Avsnitten följs upp av reflektionsfrågor samt läslista. Efter utbildningen kan deltagarna skapa ett kursintyg.

 

Total tid för att genomföra hela utbildningen: Ca 3 timmar

1990 kr

Priset inkluderar fritt antal platser inom en organisation, varje deltagare får tillgång i 365 dagar.

Dina utbildare

Åsa Lundholm

Utvecklingsledare för skolbibliotek

Åsa Lundholm arbetar som utvecklingsledare för skolbibliotek på Utbildningsförvaltningen i Sigtuna kommun. Åsa har 20 års erfarenhet av skolbiblioteksverksamhet på olika nivåer.

Våra utbildningar och föreläsningar genomförs alltid av personer med lång professionell erfarenhet från branschen. Varje utbildning har en till två timmar rörligt material fördelat på tre till fem avsnitt. Det ingår även kunskapstest, reflektionsfrågor, läslistor och annat extramaterial beroende på utbildning.

1990 kr

Priset inkluderar fritt antal platser inom en organisation, varje deltagare får tillgång i 365 dagar.