I denna utbildning berättar utbildarna hur man med högre medvetenhet och några enkla arbetssätt och metoder kan skapa en stimulerande och rolig läsförståelseundervisning som gagnar alla elever. De beskriver också hur man kan använda den gemensamma läsningen som det nav man planerar all annan undervisning kring. De tar avstamp både i läroplanen för förskoleklass och läroplanen för åk 1-3. Liknande arbetssätt fungerar även uppåt i åldrarna.
För dig som vill:
- Få inspiration till nya arbetssätt för att få dina elever att bli mer intresserade av den gemensamma läsningen.
- Skapa ett “vi” genom läsning.
- Få tips på bra och aktuella böcker som ni kan läsa och bearbeta tillsammans.
- Få ökad kunskap om olika sätt att stötta elever så alla blir en del av en läsande gemenskap.
- Få ökad förståelse för hur du och dina kollegor tillsammans kan stärka skolans läskultur.
Avsnitt och innehåll
Avsnitt: Presentation och inledning
Lär känna utbildarna och få bakgrund, upplägg och innehållet av utbildningen presenterat. Vem utbildningen vänder sig till och vad som kommer att tas upp i de följande avsnitten.
Avsnitt 1: Den gemensamma läsningen som nav i undervisningen – introduktion och teoretiskt avstamp
Det här avsnittet är en introduktion till utbildningen och ett tydliggörande av teoretiskt avstamp Även läsundervisningens två ben kommer lyftas.
Avsnitt 2: Att närma sig en bok bit för bit
I det här avsnittet kommer du få exempel på hur du tillsammans med dina elever kan packa upp en bok långsamt och stanna länge i boken. Det är ett arbetssätt som skapar delaktighet och engagemang hos elever.
Avsnitt 3: Medvetna textval och en bred repertoar
I det tredje avsnittet ligger fokus på hur du kan tänka när du väljer vilka texter du arbetar med i undervisningen.
Avsnitt 4: Stärkt läskultur
Det fjärde avsnittet handlar om hur du kan bygga en medveten och stark läskultur på din skola.
Avsnitt 5: Olika former av stöttning, transspråkande och estetiska lärprocesser
Detta avsnitt handlar om olika former av stöttning men även om hur läsningen är en viktig del av elevernas språkutveckling, och hur pedagogerna kan låta eleverna använda alla sina språk som en resurs genom transspråkande förhållningssätt.
Målgrupp för utbildningen: Lärare i F-3 och skolbibliotekarier.
Avsnitten följs upp av reflektionsfrågor samt läslista. Efter utbildningen kan deltagarna skapa ett kursintyg.
Total tid för att genomföra hela utbildningen: Ca 3 timmar