Skolbibdagen – sändningstips och FAQ

Här finner ni information om hur man kan lösa problem som kan uppstå med Skolbibdagen.

Hur kommer jag åt livesändningen?

  • Några dagar innan sändningen, eller vid anmälan, ska du ha fått ett mejl där du och dina kollegor ska registrera er som användare. I mejlet finns er unika registreringskod som ni behöver för att kunna få tillgång till sidan där sändningen och extramaterialet kommer finnas.
  • Har du inte fått något mejl? Vänd dig till den i din organisation som gjort anmälan till Skolbibdagen Är det du som har anmält er organisation och du saknar mejl med registreringskod? Mejla oss på skolan@btj.se så svarar vi snabbt.
  • Lyckas du inte registrera dig eller komma åt eventet? Mejla oss på skolan@btj.se så svarar vi snabbt.

 

Jag har inte fått något mejl med information om hur jag registrerar mig.

  • Är det någon annan i din organisation som anmält er till Skolbibdagen? Då har den personen fått information om hur man registrerar sig och är ansvarig för att skicka ut den. Är det du som anmält er? Mejla oss på skolan@btj.se så svarar vi snabbt.

 

Jag har problem med att spela upp sändningen!

  • Testa att återställa din webbläsarflik med knappkombinationen “ctrl” och “F5”.
  • Testa att uppdatera sändningssidan på btj.se, eller öppna den i en annan webbläsare.
  • Funkar inte det så testa att öppna länken i en annan webbläsare eller på en annan enhet – exempelvis en annan dator, surfplatta eller mobiltelefon.
  • Funkar det fortfarande inte? Mejla oss på skolan@btj.se och beskriv problemet så svarar vi snabbt.

 

Jag har problem med ljudet!

  • Kontrollera dina ljudinställningar, samt se till att dina hörlurar/högtalare fungerar som de ska.
  • Testa att uppdatera sändningssidan på btj.se, eller öppna den i en annan webbläsare.
  • Funkar inte det – kopiera länken som finns på sändningssidan och klistra in den i en annan webbläsares adressfält. Funkar inte det så testa att öppna länken i en annan webbläsare eller på en annan enhet – exempelvis en annan dator, surfplatta eller mobiltelefon.
  • Funkar det fortfarande inte? Mejla oss på skolan@btj.se och beskriv problemet så svarar vi snabbt.

 

Hur får jag bättre bildkvalitet?

  • Klicka på kugghjulet nere till höger för att anpassa kvaliteten på videon. Högre kvalitet innebär högre dataanvändning vilket kräver bättre internetuppkoppling. Högsta kvalitet bör visas via internet anslutet med sladd.

 

Hur gör jag så att videobilden visas över hela skärmen?

  • Klicka på fyrkanten nere i högra hörnet för att få upp bilden i fullskärm.

 

Livesändningen är avslutad

  • Har du inte anmält dig innan sändningen? Gör det här: Anmälan Skolbibdagen 2023. Efter detta kommer du få ett mejl med en registreringskod som du kan använda för att nå allt innehåll. Här kan du både se sändningen igen samt det övriga materialet.
  • Lyckas du inte anmäla dig eller komma åt materialet? Mejla oss på skolan@btj.se så svarar vi snabbt.

 

Jag kan inte logga in på sidan

  • Kontrollera att du är inloggad och att du har registrerat rätt registreringskod.
  • Fungerar det fortfarande inte? Kontakta oss på skolan@btj.se.

 

Mer problemlösning:

BTJ använder Vimeo som sändningsleverantör. Här hittar du deras felsökningsinformation (på engelska).

Har du andra problem? Skicka ett mejl till skolan@btj.se så ska vi göra vad vi kan för att hjälpa dig.