Information till kunder med medieavtal

Här hittar du information om hur du handlar media från BTJ inom ramen för ett upphandlat avtal.

BTJ är medieleverantör till ett flertal svenska kommuner. Via Addas upphandling ”Litteratur 2024” kan alla kommuner som avropar på avtalet använda BTJ som medieleverantör enligt de villkor som framgår av avtalet. Andra kommuner som har upphandlat BTJ som medieleverantör har egna villkor enligt de respektive avtalen. För att beställningarna ska hanteras korrekt behöver följande punkter genomföras innan första beställning.

  1. Avropa på avtalet
  2. Meddela BTJ om ni ska handla via punchout. Det finns två varianter, se längre ned.
  3. Säkerställ att er kundbild och kundnummer är korrekta. Är ni osäkra eller behöver nya kundnummer, kontakta kundtjänst.
  4. Saknar ni användare behöver ni skapa en användare.
  5. Gör inställningarna för utrustning på din användare i butiken. Läs mer om det nedanför.
  6. Beställ böcker och andra medier

Kontakta kundtjanst@btj.se om ni har några frågor gällande kundnummer och användare i butiken.

Så anmäler du avrop till oss

För att BTJ ska kunna erbjuda er service enligt de villkor som framgår av avtalet måste din kommun, region eller ert kommunala bolag göra en ny avropsanmälan från Adda. Kontakta er inköpsavdelning och säkerställ att detta sker. När avropet är anmält hos Adda behöver BTJ att informeras. Kontakta gärna oss om ni vill säkerställa att allt är klart.

Använd mejladressen kundtjanst@btj.se

Innan du börjar beställa

Varje användare måste göra sina val för varje kundnummer/kundvagn. För bibliotekspunchout och standardpunchout hanteras alla köp genom samma användare. Mina Sidor finns inte på standardpunchout då du administrerar allt inne i er egen e-handel. Har du bibliotekspunchout behöver ni ställa in rätt etiketter under ”Mina Sidor” på egen hand innan ni börjar beställa. Läs mer om hur era användare hanteras under respektive rubrik:

Handlar du med egen inloggning till butiken?

Med egen inloggning i butiken så hanterar varje användare sina kundnummer separat. Varje kundnummer ger en egen kundvagn men varje användare hanterar inställningarna för sina beställningar på sin användare. Om ni vill ha samma hantering av etiketter måste varje användare ha samma inställningar.

Ställ in dina etikettval för respektive kundvagn innan du börjar beställa. Vill du ha olika utrustningar på olika medier så rekommenderar vi att du har olika kundvagnar för olika utrustningar. till exempel en med bibliografisk etikett på RFID och en med enkel streckkodsetikett.

Tänk på att inställningen för kundvagnen är din inloggade användare i kombination med kundvagnen. Så om ni har flera olika inloggningar som handlar på samma kundvagn så behöver varje användare ställa in för sin kundvagn.

Kontrollera detta på ”Mina Sidor” innan ni börjar beställa.

OBS: Tänk på att inställningen för kundvagnen är din inloggade användare i kombination med kundvagnen. Så om ni har flera olika inloggningar som handlar på samma kundvagn så behöver varje användare ställa in för sin kundvagn.

Kontrollera detta på ”Mina Sidor” innan ni börjar beställa.

Mina sidor finns inte på standardpunchout då du administrerar allt inne i er egen e-handel. Har du bibliotekspunchout behöver ni ställa in rätt etiketter under ”Mina Sidor” på egen hand innan ni börjar beställa.

Handlar du med bibliotekspunchout?

Bibliotekspunchout är det bästa alternativet för er om ni ska handla via kommunens e-handel och vill ha utrustade böcker till biblioteket.

Med bibliotekspunchout finns samma biblioteksspecifika funktioner som biblioteken har vid ”vanlig” inloggning i vår webbutik. Till exempel integration mot det lokala bibliotekssystemet, möjlighet att beställa bibliografisk post, möjlighet att ha många kundvagnar med mera. Denna variant brukar passa biblioteken bäst.

Tänk på att alla kundvagnar delas med alla som köper via kommunens bibliotekspunchout.

Döp kundvagnarna så att det blir tydligt för er. En inställning för kundvagnen påverkar alla som handlar i den kundvagnen. Ni kan se detta under ”Mina Sidor”.

Har du bibliotekspunchout behöver ni ställa in rätt etiketter under ”Mina sidor” på egen hand innan ni börjar beställa.

Handlar du med standardpunchout?

I standard-punchout finns inga biblioteksspecifika funktioner. Denna variant brukar passa övriga verksamheter bäst.

Om både biblioteken och övriga verksamheter ska beställa via punchout går det bra att ha båda varianterna. Det blir då två integrationer i Proceedo, det vill säga två olika länkar där den ena används av biblioteken och den andra av övriga verksamheter. Vill man ha båda varianterna behöver två separata avropsblanketter fyllas i, en för varje variant Återkom med vilken variant som ni önskar till kundtjanst@btj.se.

Har ni e-handel med en standardpunchout så är detta primärt för outrustade böcker.

Inga orderposter/beställningsposter eller andra biblioteksspecifika funktioner som att beställa en bibliografisk post fungerar i en standardpunchout.

Du kan beställa utrustade böcker, men dessa levereras då endast med plastning, ryggetikett och med enkel streckkodsetikett utan bibliografisk information.

Du kan beställa utrustade böcker, men dessa levereras då endast med plastning, ryggetikett som ni själva fyller i och med enkel streckkodsetikett utan bibliografisk information.

OBS: Mina sidor finns inte på standardpunchout då du administrerar allt inne i er egen e-handel.

Mer information om hur du handlar från BTJ

Har du Bibliografisk service?

En underlättande del med Bibliografisk Service ifrån BTJ är att BTJ sköter utrustningsinformationen och katalogiseringen åt er.

Har du Bibliografisk service och SAB som uppställning så behöver du fylla i vilken typ av etikett du vill ha innan du börjar beställa. BURK-etikett eller BURK-etikett på RFID. Detta gör ni på ”Mina Sidor”.

Vill du ha BURK-etikett på RFID så kan du fylla i bibliotekets namn på ”Mina Sidor” och bocka för om du vill ha datumet för utrustningen tryckt på etiketten.

OBS: Tänk på att inställningen för kundvagnen är din inloggade användare i kombination med kundvagnen. Så om ni har flera olika inloggningar som handlar på samma kundvagn så behöver varje användare ställa in för sin kundvagn.

Du behöver inte heller fylla i information till ryggetiketten om du vill ha SAB-hyllsignum vid beställningstillfället. BTJ sköter detta åt dig.

Detta gäller även böcker som inte är katalogiserade än – Vi katalogiserar alltså allting som du som kund på Bibliografisk Service köper ifrån BTJ.

Har du inte Bibliografisk service?

Innan du sätter igång att beställa så ska du se till att du har rätt etikettval för baksidesetiketten under ”Mina Sidor”.

Vi erbjuder tre val för baksidesetikett: streckkodsetikett eller bibliografisk etikett eller bibliografisk etikett på RFID och ryggetikett på 4 rader – Men ni är själva ansvariga för vad som trycks på etiketterna.

Förutom de standardinställningar ni ställer in innan ni börjar beställa så får ni också möjlighet att fylla i vad ni vill ska stå på den bibliografiska etiketten.

Ni ser dessa fält i kundvagnen om ni valt bibliografisk etikett under ”Mina Sidor”.

Fälten för bibliografisk etikett och ryggetikett kan ni fylla i själva eller hämta aktuell information ifrån Libris till detta. OBS ni kan fritt redigera dessa fält om ni inte vill ha den information som vi hämtat ifrån Libris. För bibliografisk etikett så presenterar vi både SAB- och Dewey-kod, ni kan själva redigera bort det du inte vill ha, eller lägga till det du önskar. OBS: Vi presenterar inte klartextbegrepp på bibliografisk etikett, då detta inte är bibliografisk information.

För ryggetiketten får ni fyra rader som ni kan fylla i. Ni kan lämna rader tomma, då utrustas inte boken med någon ryggetikett.

Raderna hamnar alltid i linje – Så ni kan alltså fylla i endast rad 1 och 4 om ni önskar. Rad 4 hamnar såldes alltid i samma position så att ni exempelvis enklare kan se utgivningsåret när böckerna är uppställda om ni har detta nederst på etiketten. OBS: används aldrig semikolon.

Om information till ryggetiketten hämtas från Libris så hämtas endast Dewey-kod. Önskas SAB kan detta kopieras från SAB-informationen om mediet i kundkorgen (se gul pil).

Om ni vill registrera en hyllkod till er beståndspost i Libris så gör ni även detta i samma vy i kundvagnen.

Etiketter

BTJ erbjuder flera olika etikettutformningar med olika mängd information från olika källor.

Alla kunder har en gemensam grundinställning för sin organisation som administreras av BTJ. Den styr hur mycket information som varje kund inom den organisationen kan administrera. Under ”Mina Sidor” så har du möjlighet att ställa in vilken typ av streckkodsetikett du önskar på dina böcker.

Alla kunder med Bibliografisk service har som standardutformning en BURK-etikett med information som hämtas från BTJ:s bibliografiska databas BURK.

Kunder utan Bibliografisk service har som standardutformning en bibliografisk etikett med fyra rader där vissa rader hämtas från Libris och andra styrs av inställningarna som görs för respektive kundnummer inom organisationen. För bibliografisk etikett så presenterar vi både SAB- och Dewey-kod, ni kan själva redigera bort det du inte vill ha, eller lägga till det du önskar. OBS: Vi presenterar inte klartextbegrepp på bibliografisk etikett, då detta inte är bibliografisk information.

Vill du ändra er etikettutformning på kommunal nivå kontakta kundtjanst@btj.se.

Utrustning för beställare utan Bibliografisk service
I din varukorg kan du fylla i fälten för Bibliografisk etikett och du har fyra rader att fylla i din Ryggetikett

Bibliografisk etikett på RFID
Streckkod enligt Plessey standard och bibliografisk information som fylls i vid beställningen – Samt bibliotekets namn, ISBN och datum för utrustningen. Etiketten trycks på en RFID-etikett. Vill ni ha konverterade RFID-etiketter så meddelar ni detta till kundtjanst@btj.se Ni kan också fylla i bibliotekets namn som då trycks på etiketten. Notera att detta kan vara olika mellan dina kundvagnar om ni önskar det. På Mina Sidor kan man, per kundnummer, fylla i bibliotekets namn som då trycks på etiketten.

Bibliografisk etikett
Streckkod enligt Plessey standard och bibliografisk information som fylls i vid beställningen bibliografisk etikett har samma möjligheter som bibliografisk etikett på RFID – Men utan möjlighet att lägga in bibliotekets namn – ISBN och datum för utleveransen kommer inte heller att tryckas på etiketten pga platsbrist.

Streckkodsetikett
Streckkod enligt Plessey standard.

Utrustning för beställare med Bibliografisk service
Har du Bibliografisk Service så behöver du inte fylla i något för din bibliografiska etikett (BURK-etikett) eller din ryggetikett. BTJ ser till att mediet är katalogiserat och hämtar utrustningsinformation i samband utrustningstillfället. Du kan alltså beställa böcker som saknar katalogpost och BTJ ser till att utrusta med rätt information som finns vid utrustningstillfället.

Kundvagn och kundnummer

För kunder som handlar i butiken kan ordrar fördelas mellan olika mottagande adresser, varje mottagande adress får ett eget kundnummer. Varje kundnummer har en egen kundvagn och kan också göra olika inställningar för utrustning. Du gör din inställning per kundvagn/kundnummer och du kan döpa din kundvagn/kundnummer till det du önskar. (se bild)

Har du Bibliografisk Service så sköter vi texten på din bibliografiska etikett (BURK-etikett) – Om katalogpost saknas så katalogiserar vi alltid mediet till dig innan det utrustas.

För dig som inte har Bibliografisk service

För dig som har Bibliografisk service

Katalogpost och hyllkod – Libris

I din kundvagn kan du välja om du vill ha en katalogpost till systemet ifrån Libris. Du kan också registrera in vilken hyllkod du vill ha i beståndsposten i Libris.

Har du BURK-poster så kan du välja att beställa post ifrån BURK (BTJ).

Orderposter/Beställningsposter

Vi kan skicka uppgifter direkt till ditt bibliotekssystem i samband med din order. Detta är anpassat till det bibliotekssystem du har. Bibliotekssystemen kan ta emot olika typer av information. Vill du veta vilken information som ditt system kan ta emot? Kontakta din systemleverantör.

Ni behöver inte fylla i någonting här om ni inte vill – Orderposter kommer in i systemet ändå om ni är uppsatta för detta. Detta är en biblioteksspecifik funktion och används inte om du inte är på ett bibliotek.
Information som ska följa med ordern in i bibliotekssystemet fyller du i under ”Egen info” (se bild)
Du kan fylla i dessa fält på förhand på ”Mina Sidor” så att du slipper detta varje gång. Detta göra du under ”Mina Sidor

Kontakta kundtjänst om ni har frågor kring detta. Du hittar mer info om detta på denna länken

Utrustning

När du gör ditt inköp så kan du köpa en bok outrustad eller utrustad. En utrustad bok heter ”Plastad” hos BTJ och en outrustad bok heter ”Förlagsband” hos BTJ.
Priser

Som avtalskund syns avtalsenliga priser efter inloggning i nätbutiken. För att avtalspriserna ska bli korrekta måste er organisation vara korrekt anmäld för avrop på avtalet.

Alla priser anges i svenska kronor och är exklusive moms. Momssatsen är för närvarande 6% för böcker och ljudböcker, 25% för övriga produkter. Vi förbehåller oss rätten att uppdatera priser utan föregående avisering.

Katalogposter

I din kundvagn kan du välja om du vill ha en katalogpost till systemet ifrån Libris. Du kan också registrera in vilken hyllkod du vill ha i beståndsposten i Libris.

Har du Bibliografisk Service med poster ifrån Libris så sköter vi hyllkoden åt dig via din beståndspost i Libris – om du är uppsatt med detta.

Har du Bibliografisk Service med poster ifrån BURK så sköter vi hyllkoden åt dig via katalogpostflödet från BURK.

Sortiment

BTJ har ett särskilt brett sortiment inom mångspråk och medier framtagna för bibliotek, som storstil, fysiska ljudböcker och talböcker. Läs mer om det under ”BTJ-unika produkter”.

BTJ kan inte garantera tillgång till alla medier som saknas hos andra leverantörer inom ert avtal. Vårt sortiment är omfattande och skiljer sig från andra leverantörers utbud, men det är inte allomfattande.

BTJ-unika produkter

BTJ har flera typer av medier som kan definieras som litteratur som inte finns hos någon annan medieleverantör. Många av dessa är framtagna för bibliotekens verksamheter. Dessa produkter kan endast köpas från BTJ. BTJ kallar produkterna för ”BTJ-unikt”. BTJ-unikt omfattar storstilsböcker och fysiska ljudböcker.

Även fysiska talböcker som BTJ säljer på uppdrag åt MTM – Myndigheten för tillgängliga medier kan såklart beställas på samma sätt.