Frågor och svar

För leverantörer och förlag

FAQ – Vanliga frågor och svar

Avtal/Blanketter

Kan jag skriva ett avtal BTJ?

Om du inte har ett löpande samarbete kring försäljning med BTJ, men vill få möjlighet att ha med dina nyutgivna bok i urvalsarbetet till BTJ-häftet, så skickar du oss ett kostnadsfritt recensionsexemplar av din nya bok tillsammans med kontaktuppgifter. Om din bok kommer med i BTJ-häftet kontaktar vi dig dels för att teckna ett försäljningsavtal och dels för att få hitskickat ett andra exemplar av boken som kan användas vid katalogisering. – Läs mer 

Fakturering

Var ska jag skicka fakturan?
Skicka fakturan som PDF till faktura.varor@btj.se
Ange alltid vårt ordernummer samt ISBN-nummer för varje artikelrad på fakturan.

Om ni väljer att skicka fakturan som brev vänligen skicka till:
BTJ Sverige AB
221 82 LUND

Vad har jag kvar som ska faktureras?
BTJ har ingen möjlighet att sammanställa sådan information.

Beställningar

Kommer ni att skicka fler beställningar denna vecka?
Vi skickar alla våra beställningar utifrån kundorder och kan därför inte på förhand ge besked om när nästa beställning sker.

Kan jag sampacka beställningarna?
Det går bra att sampacka så länge leverans sker inom avtalad tid.

Ni har skickat en avbeställning – vad innebär det?
Det innebär att vi har annullerat ordern hos oss och inte längre önskar leverans. Vi ber er därför annullera motsvarande orderrader hos er.
Orsaken till avbeställningen kan vara:
o Att beställningen har passerat vår ”åldersgräns”, d v s ordern har varit restnoterad i tre månader eller längre
o Att vi gjort en felbeställning
o Att leverans inte har mottagits inom förväntad leveranstid

Ordernummer och titel står alltid specificerade i avbeställningens bifogade PDF.

Ni har skickat en påminnelse – vad innebär det?
Du har fått en påminnelse då vi ej mottagit leverans inom förväntad leveranstid. Vänligen meddela leveransbesked till vår inköpsavdelning på inkop@btj.se.

Leverans/frakt

Till vilken adress ska leveransen skickas?
Vid beställningar från BTJ skickas böckerna till vår distributör:
Postpac AB
Att: BTJ AB
Maskingatan 6
274 30 SKURUP

Vem står för frakten?
Det beror på hur ditt avtal med BTJ ser ut och fraktvillkoren där.

Priser

Vad är ett f-pris?
F-priset är det förlagsnettopris (ex moms) vi återförsäljare erbjuds köpa in boken för. Prisuppgiften hämtas oftast från databasen Bokinfo.
BTJ:s rabatt på F-priset kan däremot variera och vara unikt för varje aktör.

Recensioner

Hur många recensionsexemplar skall jag skicka in?
Om du som leverantör har ett avtal med oss vill vi ha två exemplar per titel.
Du som inte har något avtal med BTJ – Läs här för mer information om bokanmälan.

Vart ska recensionsexemplar skickas?
Vänligen skicka era recensionsexemplar till:
BTJ
Att: Redaktionella tjänster
221 82 LUND

Kan jag ta del av ett lektörsomdöme?
Ja. Om din bok recenseras kommer recensionen att skickas till dig via e-post.

Har ni mottagit mina recensionsexemplar?
BTJ har dessvärre inte möjlighet att kontrollera leveranser av enstaka titlar då vi hanterar stora mängder recensionsexemplar.

Kommer min bok att recenseras och erbjudas i BTJ-häftet?
Den bedömningen görs av BTJ:s redaktörer. BTJ har ingen möjlighet att besvara frågor som rör recensioner och erbjudanden på förhand.

Personuppgifter

Läs hur vi hanterar dina personuppgifter, Personuppgiftspolicy.

Övrigt

Hur kommer jag bäst i kontakt med BTJs inköpsavdelning?
Inköpsavdelningen når du bäst på inkop@btj.se.
Du kan även nå oss på telefon 046-180 380 under vår telefontid som är vardagar mellan kl. 09.00 och 12.00.

Vilka bibliotek har köpt min bok?
BTJ kan inte lämna ut sådan information.